Aktualności

UWAGA NA OSZUSTÓW - fałszywi "wnuczkowie" dzwonią do starszych osób

Dzisiaj w Kraśniku miały miejsce telefoniczne próby wyłudzenia pieniędzy od osób tzw. metodą „na wnuczka”. Sprawcy oszustw kontaktowali się telefonicznie ze starszymi osobami i podając się za członka rodziny i stosując różne legendy usiłowali „pożyczyć” pieniądze. Na szczęście, na chwilę obecną osoby do których dzwonili oszuści nie dały się nabrać na próbę wyłudzenia i powiadomiły o sytuacji Policję. Za oszustwo metodą „na wnuczka” grozi kara od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.

Oszuści wyłudzający pieniądze metodą „na wnuczka” to bezwzględni przestępcy, nie mający żadnych skrupułów, wykorzystujący różne zabiegi socjotechniczne oraz metody manipulacji w celu wyłudzenia od nas i naszych najbliższych pieniędzy stanowiących nieraz oszczędności całego życia. Za swój cel obierają najczęściej osoby w podeszłym wieku, którym trudniej zorientować się, że mają do czynienia z oszustem. Aby nie pozwolić przestępcom na wyłudzenie pieniędzy, warto zapoznać siebie i swoich najbliższych z podstawowymi informacjami na temat tego jak może działać oszust w metodzie „na wnuczka”.

Przypominamy, iż oszuści często podszywają się również pod służby. Powszechną metodą oszustów jest podawanie się za policjanta lub funkcjonariusza Centralne Biuro Śledcze Policji i innych agencji związanych z bezpieczeństwem.

Pamiętajmy policjanci lub funkcjonariusze innych służb w trakcie swoich działań nie wykorzystują osób postronnych i nigdy nie proszą, czy też żądają pieniędzy w celu realizacji jakichkolwiek działań.

Metoda „na wnuczka”- główne cechy:

Przestępcy posługują się różnymi „legendami” i metodami mającymi uwiarygodnić ich, jako członków rodziny osób pokrzywdzonych.

Oszuści często posługują się książkami telefonicznymi, z których wybierają osoby o imionach często występujących u osób starszych. Następnie dzwonią na wybrany numer telefonu.

W niektórych przypadkach sprawcy typując swoje potencjalne ofiary, ustawiają się bezpośrednio za ofiarą w kolejce w urzędach i udając interesantów wychwytują potrzebne im dane osobowe.

Sprawcy wykorzystują wszelkiego rodzaju zabiegi socjotechniczne, które pomagają im zdobyć zaufanie swoich potencjalnych ofiar, aby następnie osiągnąć korzyści majątkowe. Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową.

W rozmowie „telefonista” prosi o udzielenie pilnej pożyczki, stosując różnorodne „legendy” .

 Przykładowe "legendy":

„na wypadek” – „telefonista” informuje, że spowodował wypadek samochodowy i pilnie potrzebuje pieniędzy na zapłacenie ofierze wypadku, aby uniknąć wezwania policji i rozprawy sądowej,

„na zwrot długu znajomemu” – „telefonista” informuje, że zaciągnął u znajomego pożyczkę i w związku z nieszczęśliwym zdarzeniem tamtej osoby musi szybko zwrócić dług. Następnie po odbiór pieniędzy od oszukiwanej osoby przychodzi rzekomy znajomy, który potwierdza swoją ciężką sytuację finansową.

„na zakup nieruchomości lub ruchomości” – „telefonista” informuje, że jest w trakcie dokonywania bardzo korzystnej transakcji np. u notariusza i pilnie potrzebuje brakującej kwoty na jej sfinalizowanie.

„na maklera, inwestycje giełdowe” – „telefonista” mówi, że znajduje się w biurze maklerskim i pilnie potrzebuje pieniędzy na inwestycję giełdową, bo inaczej straci dużą sumę pieniędzy. Po odbiór gotówki wysyła kogoś podającego się za „maklera giełdowego”,

„na porwanie” – rolę „telefonisty” pełni kobieta podająca się za córkę lub wnuczkę informując, że została porwana i musi zapłacić okup,

To tylko kilka możliwych legend które wykorzystują oszuści.

Zdarza się, że „telefonista” nie wskazuje żadnego celu, na który potrzebuje pieniędzy, lecz niemal zawsze prosi o dyskrecję wobec innych członków rodziny. Zapewnia także o bardzo szybkim i osobistym zwrocie gotówki.

Ponadto przypominamy o podstawowych zasadach, które minimalizują ryzyko skutecznego dokonania oszustwa metodą „na wnuczka” na nasza szkodę.

Pamiętaj:

- Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym.

- Najlepiej nie wpuszczaj potencjalnego oszusta do mieszkania. Nie masz obowiązku wpuszczać kogokolwiek do domu!

- Każda wizyta przedstawiciela gazowni czy elektrowni jest wcześniej zapowiadana. Podczas takiej kontroli zadbaj, aby wraz z Tobą w domu był ktoś zaufany.

- Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół.

- Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.

- Wszelkie telefoniczne prośby o pomoc finansową, w tym z zagranicy, grożą utratą pieniędzy.

- Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie natychmiast powiadom Policję.

Powrót na górę strony